Souvislosti, které všude nenajdete

Měli byste vědět – 14. část: C-vitamín, 2. díl

Nízké dávky C vitamínu nestačí

Doporučené denní dávky C vitamínu (50-120mg) klasickou medicínou jsou výsměchem tomu, co všechno lidstvo ví o C vitamínu a představují spíše množství blízké minimu na přežití. Optimální denní příjem v zájmu udržení dobrého zdraví je mnohem vyšší než uvádí zkompromitovaná klasická medicína a tudíž než všeobecně uvádí. V době stresu a choroby jeho spotřeba ještě navíc několikanásobně stoupá. Celková tolerance organizmu na C vitamín je velmi vysoká a není známý žádný případ toxického předávkování. Jediným známým projevem jeho nadbytku je mírný průjem bez jakýchkoliv následků. Bohužel úžasné schopnosti C vitamínu jsou na pokraji zájmu většiny lékařů a přitom dostupné výzkumy ukazují, že při dosažení a udržení optimální vysoké hladiny C vitamínu v krvi a v tkáních dochází k vyléčení celé řady, zejména infekčních a toxických nemocí a šokových stavů.

Ve 30cátých letech minulého století se daly nízké dávky ospravedlňovat cenou vitamínu C, avšak po zavedení masové výroby už cena přestala být problémem. Izolováním kyseliny askorbové v 30. letech a její identifikace jako antiskorbutické substance vyvolalo vlnu nadšeného zájmu. Množství publikovaných studií bylo obrovské, byly objeveny velmi příznivé účinky a to dokonce i při minimalistickém přístupu (10 či 100 miligramů) podávaného vitamínu C denně. Někteří lékaři však pozorovali, že příznivé účinky se neustále zesilují s vyššími dávkami.

Vitamín C je naprosto netoxický, takže hlavní problém se nyní nachází v hlavách lékařů. Většina lékařů, která je řízena zavedeným protokolem, nenašla odvahu pro vyšší dávky, a proto nemohla dospět ke klinicky významným výsledkům. Léčebné dávky začínají v 1000ci násobcích výživových dávek. Objevují se příležitostné studie, které nepotvrzují vliv vysokých dávek vitaminu C na onemocnění, přičemž pod vysokými dávkami se ale rozumí jen řádově stovky miligramů denně.

Člověk si neumí C vitamín vyrobit

Člověk si nedokáže vytvářet vitamín C a je odkázán na každodenní přísun (ještě to nedokážou některé opice, morčata a někteří netopýři, ale ti mají bohaté zdroje z přirozené potravy). Na vině je defekt pseudogenu (GLO), kvůli kterému chybí jeden ze čtyř játrových enzymů potřebných pro syntézu C vitamínu L-gulonolakton oxidáza. Mechanizmy částečné recyklace vitamínu C trochu zmírňují dopady této poruchy, ale jsou závislé na vzácném stopovém prvku selenu. Pro většinu živočichů není C vitamín vitamínem ale základním játrovým metabolitem, který produkují ve velkém množství, aby si udrželi biochemickou rovnováhu. Když savci onemocní, začnou produkovat protilátky, ale zejména zvýší produkci C vitamínu. Lidské tělo to nedokáže a začne využívat už i tak nízkou cirkulující zásobu v organizmu.

Kolik potřebujeme vitamínu C? Zvířata vyprodukují pro svoji imunitu a metabolické potřeby velké množství C vitamínu. Například koza až 13g denně. A právě toto množství mnoho zastánců považuje za doporučenou dávku pro lidskou spotřebu. V těle dobře živeného dospělého člověka by mělo být 1,2 až 2 g vitamínu C, ale tělo nedokáže držet dlouhodobé zásoby. Vitamín C se rychle metabolizuje a musí se neustále doplňovat stravou. Konzervativní doporučení denní dávky C vitamínu DDD je velmi nízko 50mg/den, přičemž opice spotřebují asi 20x více a další savci až 80x více než jsou doporučené oficiální dávky. Doslova směšné a skandální je doporučení National Academy of Sciences, které doporučují pro opice 55mg/kg, pro morčata 42-167mg/kg, ale pro člověka nepochopitelných 1mg/kg!

Pravidelné dávky C vitamínu jsou nutné

Jediná 5gramová ústně podaná dávka dokáže zvýšit hladinu C v plazmě až 4x. Dobrým indikátorem hladiny vitamínu C jsou červené krvinky, které zrcadlí průměrnou hladinu vitamínu C v plazmě. Hladina vitamínu C v plazmě je nejvyšší 2-4 hodiny po užití, pak klesá a přibližně do 7-10 hod od užití klesne na polovici zisku. Pravidelným dávkováním je však možné dosáhnout a udržet potřebnou koncentraci C vitamínu v plazmě.

Více informací na webu www.bezleku.cz a www.c-vitamin.cz

Měli byste vědět – 14. část

Rychlá navigace: